#1 2010-11-22 17:21:07

 Sobol

Moderator

1961492
Skąd: Warszawa(Targówek)
Zarejestrowany: 2010-11-22
Posty: 54
Punktów :   
Numer tel:: 508-921-200

Regulacja przeniesienia napedu

Regulacja układu przeniesienia napędu - rolki wariatora.

Rolki Wariatora
Czy wiesz jak duży wpływ na osiągi skutera ma poprawne wyregulowanie układu przeniesienia napędu? Zapraszamy do przeczytania pierwszego artykułu z serii, poświęconemu rolkom wariatora!



Regulacja układu przeniesienia napędu część pierwsza - rolki wariatora.

Chciałbym, żeby mój skuter jechał jeszcze szybciej...tylko jak to zrobić? Jest to pytanie, które można usłyszeć codziennie, wypowiadane prze setki skuterzystów. Pierwszą myślą jaka nachodzi jest - zmiana wagi rolki! Wchodzimy w swoją wyszukiwarkę internetową w poszukiwaniu odpowiedzi, która zazwyczaj brzmi następująco:
- cięższe rolki - większy v-max,

- lżejsze rolki - lepsze przyspieszenie

Taka odpowiedz jest kompletną głupotą i bzdurą. Nie wiem kto to wymyślił, ale pewnie w ten sposób chciał ktoś zdobyć uznanie jakiegoś 12latka fana taniego tuningu, który myśli, że wymieniając rolki wariatora otrzyma +20% mocy. Żeby było jeszcze śmieszniej to  przy standardowym setupie.

Do rzeczy! Podkreślam, że nie ma reguły na regulację napędu i do tego potrzebna jest metoda prób i błędów, lecz w oparciu o pewną, zdobytą wiedzę - nic z przypadku. Możemy zauważyć, że zdarzają się przypadki, kiedy dwa takie same skutery, z taką samą regulacją zachowują się całkowicie inaczej...
Rolki wariatora odpowiadają za obroty silnika, jak również za czas wkręcania się go na wysokie obroty czyli jak szybko?
Jeżel rolki wariatora będą za lekkie - silnik będzie miał tak wysokie obroty, że pasek będzie się ślizgał, a w efekcie nie będzie mocy, bo potencjał obrotów wariatora nie zostanie przeniesiony na korektor momentu obrotowego. Kiedy cylinder osiąga maksymalną moc przy np. 6500obr./min., a my założymy do swojego skutera super lekkie rolki, to skuter od razu na starcie wkręci się nam na 8000obr./min., a w ten sposób mienimy się z mocą... W rezultacie skuter będzie kręcić bardzo wysokie obroty, a nie przeniesie tego na koło - stąd przyspieszenie spadnie.
Efektem takiej regulacji będzie znaczny spadek na v-maxie:
- na złym zestrojeniu powiedzmy 60km/h przy 10000obr./min.,

- kiedy na prawidłowym zestrojeniu osiągnie prędkość 70km/h przy 9000obr./min.

Jeżeli rolki wariatora są zbyt ciężkie - silnik naszego skutera nie będzie miał siły przyspieszyć. Będą problemy przy starcie, a jego prędkość maksymalna znacznie spadnie dlatego, że silnik z takim zestrojeniem nie będzie miał siły osiągnąć wysokich obrotów.
Zazwyczaj do seryjnych silników kupujemy rolki o 0,5-1g lżejsze. Dlaczego?

Ponieważ silnik regulowany jest pod "blokady". Czyli z założeniem, że prędkość maksymalna naszego skutera będzie 45km/h, a ponadto producent chce oszczędzić silnikowi katuszy w ten sposób.

Do sportowego wydechu też zazwyczaj zakłada się rolki o 1g lżejsze, ale to nie jest regułą. Jeżeli zmieniliśmy rolki przykładowo z 5g na 4g jeszcze przed wymianą wydechu, to po jego zmianie nie zmieniamy już ich wagi ponownie o kolejny gram.

Wymiana rolek na lżejsze wiązać się może z regulacją obrotów jałowych (wolnych) - na niższe. Wymieniając rolki na cięższe - zwiększamy obroty.
PAMIĘTAJMY!
Gaźnik zawsze regulujemy na ciepło w niżej opisany sposób:
- Stawiamy skuter na stopkę centralną (nie boczną).
- Zapalamy skuter, nie dodajemy gazu (jeżeli jeszcze ssanie automatyczne ciągnie to czekamy, aż przestanie pracować) i patrzymy czy koło się samo nie kręci?
- Jeśli się kręci to oznacza, że obroty są za wysokie i należy je zmniejszyć.
- Jeśli skuter gaśnie/przygasa/pracuje nierówno to je zwiększamy.
Temat zapożyczony z : www.skutery-info.pl

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
KvalitnĂŠ betónovĂŠ nĂĄdrĹže a Ĺžumpy SvidnĂ­k przegrywanie kaset vhs w polsce